M.C. Escher

Jag och Ola kollade på tv en kväll här och då handlade det om en man som hette Escher, minns inte så mycket om honom, men jag tycker om det han gjort. Är inte så intresserad av konst och sånt, men det han gjort gillar jag. Här kommer lite bilder som jag tog på www.mcescher.com.







Såhär står det om honom på
wikipedia.org

Maurits Cornelis Escher, född 17 juni 1898 i Leeuwarden, död 27 mars 1972 i Hilversum, var en holländsk konstnär, som ägnade sig åt att utforska matematikens och filosofins mysterier med hjälp av konst. Det sas ofta om honom att han hade en "matematisk hjärna", men under skoltiden var han varken särskilt duktig eller villig vad gällde matematik.

Eschers konst illustrerar sådana koncept som sällsamma slingor, nivåskillnader och perspektiv. Omöjliga figurer och paradoxer tillhör också de främsta inspirationskällorna.

Han introducerades redan som ung till den grafiska tekniken linoleumtryck. Från 1919 till 1922 studerade han vid Skolan för Arkitektur och Ornamental design i Haarlem, Nederländerna där han lärde sig olika grafiska tekniker av bland annat Samuel Jessurun de Mesquita, en person vars starka personlighet influerade Eschers utveckling till grafisk konstnär. 1922 for Escher till Italien och bosatte sig 1924 i Rom. Under sin drygt 10-åriga vistelse där gjorde han många studieresor bland annat till Abruzzerna, Amalfikusten, Calabria, Sicilien, Korsika och Spanien. 1934 lämnade han Italien och tillbringade två år i Schweiz och fem år i Bryssel innan han 1941 bosatte sig i Baarn, Nederländerna. Escher avled den 27 mars 1972 vid en ålder av 73 år.


Kommentarer
Postat av: Liza E

Nääää...jag gillar dom inte :)

2010-03-05 @ 09:36:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0